Monday, September 7, 2009

Perjalananku...

Salam.....



Aku berjalan sendirian di tengah keramaian, ia bukanlah tempat yg asing bagiku, Sudah beberapa tahun ku disini. Tp kenapa perjalananku ini terasa lain dr sblum ni. "Ahh..ini kan perkara biasa, masa akan mengubah segalanya", jd aku teruskan perjalananku.

Ntah kenapa, aku berjalan dalam keadaan yang lemah dan tidak bertenaga, seolah2 aku memikul beban yang sememangnya aku x mampu utk ditanggungi, sedangkan sebelum ni aku berkeyakinan dan bersemangat utk berjalan di sini.."Adeh...kenapa ni!! semangat2x..perjalanan ku masih jauh lgii". maka aku teruskan perjalananku lgi.

Kadang2x perjalananku terganggu dgn keadaan jalan yg tidak rata, kadang2ku tersepak batu yg menyebabkan kaki ku luka, kadang2 hampir jatuh tersungkur tanpa kata. Terasa inginku mengubah perjalananku ini utk jln yg lebih mudah.. "ahh..kenapa perlu diubah kerna ini pilihan ku"..maka aku teruskan perjalanan.

Kutoleh kiri dan kanan, "oh ku tidak bersendirian rupanya"... ku lihat beberapa insan yg aku kenali sedang berjalan juga.. Ada yang begitu bertenaga, ada yg begitu bersemangat, ada yg jalan sedikit jauh dr jalan yg dilalui dan ada yg menyinggah di tepian jalan yg nampak bgtu mengasyikkan. Terasa ingin ku mengajak insan2 itu bergerak bersama2 ku."Ish..mereka mesti punya hal dan perkara2 lain yg ingin diselesaikan". Lalu ku teruskan perjalananku ini.

Kadang2 kedengaran suara memanggil2 nama ku dr tepian jalan.. ku lihat suara2 itu dr tempat2 yg bgtu menarik utk disinggahi.."Bole rehat2kan badan ni." maka aku akan singgah berehat2 sebentar yang kadang2 terleka seketika hingga terlupa dgn perjalanan ku td."aahh..relek laa..lepak2 la dulu". maka ku berehat2 sebentar hingga lupa perjalananku td.

Tersedar dek kerna panggilan rakan yg sedang berjalan,"eh..aku belum selesai berjalan lgik" maka aku meneruskan perjalananku itu kembali. Tp aku masih berjalan seperti sebelum ini..tidak bersemangat dan bermaya. Namun aku terpikir "apakah aku masih dijalan yg seblum ini??..".."Apakah ini jalan yang aku perlu lalui.?" Namun kaki terus bergerak meneruskan perjalananku.

Dalam perjalanan, aku teringatkan perjalanan ku yg sebelum ini yg telah smpai ke destinasi yg ditujui."wah..alangkah indahnya waktu itu".."huh..mana mungkin tuk berjalan seperti itu kerna ia sudah tamat, skrg aku berjalan di lorong yang berlainan.".. Namun aku percaya destinasi nya pasti sama...

Kini aku perlu mencari semangat dan tenagaku kembali utk meneruskan perjalananku ini. Aku perlu mengubati luka2 yg ku hadapi. Aku juga perlu mencari jalan yang sepatutnya dilalui. Aku perlu mengajak sahabat2 ku tuk bergerak bersama2 ku kembali... Tp apakah aku mampu lakukan nya seorang diri........................

"Kalau besar yg dituntut dan mulia yg dicari,nescaya banyaklah kepayahan dan kesusahan melaluinya,panjang jalannya dan banyak rintangannya"- Imam Al-Ghazali



7 bunyi meow:

Anonymous said...

Anda tidak bersendirian :D


-insan tingkat 3

linaBaGai said...

anda tidak bersendirian juga~ :)

izzahmeor said...

teruskan berjalan!

ZaCKuaL said...

insan tingkat 3 - hee~maceh sahabatku..

kak lina - maceh kak lina..:)

izzah - insyaALlah, sedang mencari kekuatan tuk berjln..:)..maceh izzah..

aNfaLafNa said...

anda tidak bersendirian..Dia sentiasa ada :)

p/s: sm0ga jumpe kekuatan itew!

Anonymous said...

en meow~

sesungguhnya kelemahan itu ujian, kekuatan juga ujian, kegembiraan itu ujian, kesedihan juga ujian..

just pk..ujian itu dtg krn DIA sayangkan kita..

hadapi dgn senyuman:) semoga tabah!
chayouk2!!basya!

ainies~

ZaCKuaL said...

anfalafna - maceh cik lafna..:D

ainies - insyaAllah...maceh cik ainies..:)