Sunday, October 26, 2008

Trip memancing ke Pulau Talang...

Assalamualaikum....

Cuti sem kali ni, aku g memancing bersama rakan2 sekampung aku.. Xtvt ni sememangnya selalu dilakukan di cuti sem..ngee~..

Hari sebelumnya:- Aku bersama rakan2 seperjuangan Mat Sidek(Tekong), Pak Teh(Tekong Ke-2, dia ni bukan la org tua @ pak sedara aku, tp mmg panggilan dia dikampung cm tu), Uni(Tukang Angkat Sauh) dan Ijon(Org Mabuk laut) pun memulakan persiapan tuk xtvt kami ni..Bermula dgn membeli barang2 keperluan spt mata kail, kekili, batu ladung dan sebgainya..Lepas tu survey kedai udang hidup, tuk memastikan stok umpan ada dan memuaskan tuk diambil esok hari. Kami akan memancing menaiki sampan ayah mat plak utk kali ini..selalu nya kitaorg akan guna sampan abg kepada Pak Teh

Hari kejadian:- Bermula dgn berkumpul di rumah uni seawal 8.30pgi. Umah uni sememangnya menjadi markas perbincangan kami. Kemudian kami memeriksa brg2 dan g beli umpan udang hidup(peh..mmg best la klu memancing udang hidup). Lepas tu kitaorg pun bergerak ke pelantar sampan mat sidek. Setelah memanas kan enjin berkuasa kuda 30, kami pun memulakan perjalanan kami menyusuri muara sungai hingga keluar ke kuala sungai kul 9.30pgi..


Sedikit sedutan video perjalanan kami menaiki sampan ke Pulau Talang...

Sampai kat sana..setelah meneliti tapak(lubuk) yg dicari..kami pun melepaskan sauh ke dlm laut..lepas tu apa lgik...Time tuk mencari mangsa...yeeaahh...semua member aku pakai koyan ja..aku ja yg pakai rod(bajet hebat)..hhahahaa...:))..Bermula dgn pak teh menaikan ketuka..
lepas tu aku lak, menaikkan Kerapu Bunga seberat lebih kurang 250gram..


Beberapa kali kami menukar tempat tuk mencari port yg ada ikan di sekeliling pulau...



Dlm trip kali ini aku dpt 3 ekor kerapu bunga, 2 kerapu tongkol dan sekor anak ikan yu yg x leh makan..hahah..


Inilah tangkapan terbesar, Kerapu Tongkol seberat sekilo lebih...ngeh2..tp sayang nya bukan aku yg dpt...Pak teh yg dpt.Bangga tul dia ari tu..ngee~

Dalam kul 3ptg cm tu, kami pun be rangkat pulang..abi sla hitam lgik muka aku tuk beberapa ari ni..hehe.:P... smpai di pelantar, mat ca dangkan kita jual ja beberapa ikan terutama kerapu tongkol sbb bole dpt modal blik..Kerapu tongkol semamang ketegori ikan gred A yg harganya mencecah RM25 sekilo. So kitaorg pun jual la semua kerapu tongkol kepada penjual ikan.ikan yg selebihnya dibahagikan tuk dibawa pulang...jumlah yg dpt melebih modal yg kami guna..Duit tu kami guna kan tuk g makan2 kat kedai.:D..

Sekian sahaja tuk cerita trip memancing wat kali ini....

0 bunyi meow: