Sunday, March 21, 2010

Kisah Kucing Kecil...

Salam...




Seekor anak kucing yang kecil sedang berjalan-jalan di ladang pemiliknya..Ketika dia mendekati kandang kuda, dia mendengar binatang besar itu memanggilnya. Kata kuda itu "Kamu mesti masih baru di sini, cepat atau lambat kamu akan mengetahui bahawa pemilik ladang ini sangat menyayangi saya lebih dari binatang lain kerna saya bole mengangkat banyak barang untuknya, saya rasa binatang sekecil kamu tidak akan ada nilai sama sekali baginya",kata kuda dengan sinis.

Kucing kecil itu menundukkan kepalanya dan pergi, lalu mendengar seekor lembu di kandang sebelah berkata "Saya adalah binatang yang paling terhormat di sini sebab dari susu saya boleh dibuat mentega. Kamu tentu tidak berguna bagi keluarga di sini", kata lembu dengan nada mencemoh.

Tiba-tiba kedengaran biri-biri berteriak "Hai lembu, kedudukan kamu tidak lebih dari saya kerna saya bole memberikan bulu untuk dijadikan selimut untuk memanaskan seluruh keluarga ini ketika sejuk. Tapi katamu mengenai kucing kecil ini memang benar. Dia tidak memberi manfaat di sini."

Satu demi satu binatang di situ manyampuk dengan perbicaraan itu sambil menceritakan betapa tingginya kedudukan mereka di ladang itu. Ayam pun berkata dia boleh memberikan telur, burung hantu berbangga dengan kehebatannya menghapuskan tikus-tikus di ladang itu. Semua binatang sepakat bahawa kucing kecil itu adalah makhluk yang tidak berguna dan tidak sanggup memberikan apa-apa kebaikan pun kepada keluarga itu.

Terkilan dengan kata-kata binantang lain, kucing kecil itu pun pergi ke tempat sunyi dan mulai menangisi dan menyesali nasibnya,sedih dengan rasa seekor yatim piatu, dianggap tak berguna dan disingkir dari pergaulan.

Ada seekor kucing tua di situ mendengar tangisan kucing kecil itu lalu bertegur "kenapakah dengan kamu wahai kucing kecil". Maka kucing kecil itupun menceritakan perihal dirinya itu lalu berkata "Saya tidak dapat memberikan kebaikkan kepada keluarga disini, sayalah haiwan paling tidak berguna disini".

Kata kucing tua itu "Memang benar kamu terlalu kecil untuk mengangkat barang2 yang berat, kamu tidak boleh memberikan telur,susu mahupun bulu, tetapi bodoh sekali jika kamu menangisi sesuatu yang sememangnya tidak boleh lakukan atau berikan. Kamu harus menggunakan kemampuan yang diberikan oleh tuhan untuk memberi kegembiraan".

Malam itu ketika pemilik ladang baru pulang dan nampak sangat letih sekali kerna perjalanan jauh di bawah panas terik matahari. Kucing kecil itu berlari menghampirinya dan menjilat kakinya dan melompat ke pelukannya. Sambil menjatuhkan diir ke tanah, pemilik ladang dan kucing itu berguling-guling di rumput disertai tawa ria.

Akhirnya pemilik ladang itu memeluk kucing kecil itu dengan erat dan menbelai kepadalnya sambil berkata "Meskipun saya pulang dalam keadaan letih, tapi saya rasa semuanya menjadi bermakna apabila kau menyambutku dengan semesra ini. Kamu adalah yang paling berharga daripada semua binatang di ladang ini. Sekecil-kecil kamu tetapi mengerti ertinya kasih sayang".


Janganlah bersedih kerna kita tidak dapat melakukan sesuatu seperti orang lain kerna tidak memliki kemampuan untuk itu tetapi apa yang bole dilakukkan oleh kita adalah dengan melakukkan sebaik-baiknya.

"Jangan sombong jika kita merasa banyak melakukan sesuatu kebaikan kepada orang lain kerna orang yang tinggi hati akan direndahkan dan orang yang rendah hati akan ditinggikan"


3 bunyi meow:

aNfaLafNa said...

"aNfaLafNa like dis" :p

p/s: musti kucing kecil tuh sgt comel kan?hee~:p

ZaCKuaL said...

hahaha..a ah...sgt2 comel..mcm gambar kucing kat atas tuu..:D..hee~

Anonymous said...

Moral cerita yang menarik. Boleh tak saya kongsi untuk buku saya...BM Tingkatan 2. Jalan cerita dikekalkan tetapi diuah suai sedikit